Journal
Global Positions July 25th, 2014

This is the Time… Interview with the two curators

Als onderdeel van het Global Collaborations project opent in september in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) deel twee van de Global Positions tentoonstellingenreeks, waarbij ditmaal een link wordt gelegd tussen Amsterdam en Beiroet en wordt samengewerkt met de AUB Gallery in Beiroet. De tentoonstelling is samengesteld door Angela Harutyunyan en Nat Muller. Angela heeft een academische achtergrond in post-Sovjet kunst en cultuur, en in historiografie, en is geïnteresseerd in de sociale positie, publieke impact en politieke contexten van kunstwerken. Nat’s achtergrond ligt in de genderstudies en contemporaine kunst uit het Midden-Oosten. Zij is met name geïnteresseerd in de politieke en publieke context van kunst en in de invloed van technologie en nieuwe media. De tentoonstelling heeft als titel This is the Time. This is the Record of the Time, en beoogt ‘een kritische bevraging van onze relatie tot tijd, maar ook onze relatie tot de mechanismen voor het vastleggen van tijd’. De tentoonstelling omvat nieuw werk van de internationale kunstenaars Kristina Benjocki, Sebastian Diaz Morales, Peter Fengler, Priscilla Fernandes, Daniele Genadry, Walid Sadek, Rayyane Tabet, Esmé Valk en Cynthia Zaven. Ter introductie op het project heeft Vincent van Velsen een aantal vragen voor de curatoren:

Daniele Genadry, Persistent Luminescence, 2013 Read More »

Collecting Geographies July 8th, 2014

Collecting Geographies: National Narratives

On 13, 14 and 15 March 2014, the Stedelijk Museum organized the conference Collecting Geographies: Global Programming and Museums of Modern Art in collaboration with ASCA/ACGS of the University of Amsterdam, the Modema Museet Stockholm, the Folkwang Museum Essen, and the Tropenmuseum Amsterdam. With over 80 papers, lectures and panel discussions, the conference offered a kaleidoscopic overview of the topical issues and questions that are currently at stake in the relation between museums, globalization and post –colonial discourse.

With the virtue of hindsight, we take the opportunity to look back and share some tentative conclusions with you in a series of reports. A small team of spirited writers has documented the highlights, critical insights and challenging discussions of the conference. Earlier you could read their impression of the opening event here, followed by a report on the discussion Thinking Globally: Museums, Art and Ethnography after the Global Turn in the Tropenmuseum, and the session dedicated to Close Readings of Collection Practices . In the following text you can read Manon Braat’s account of the session that zoomed in on the ways in which ‘Africa’ is presented, represented and aestheticized by Western art institutions. Part 2 of National Narratives will be published next month.

2014 Collecting Geographies SMA 005 adlib

Read More »

Tags