Journal
Geen categorie 28 juli, 2015

Tromarama neemt Stedelijk Instagram over

In het kader van het driejarige onderzoekstraject Global Collaborations is in het museum momenteel de eerste Europese solotentoonstelling van het Indonesische kunstenaarscollectief Tromarama te zien. Het collectief, bestaande uit Febie Babyrose, Herbert Hans en Ruddy Hatumena experimenteert met digitale beeldtechnieken en animatie. Op 15 juli j.l. nam het collectief voor 24 uur het Instagram-kanaal van het Stedelijk over en zette het volledig naar hun hand! Blikopener Marcus van Esveld volgde de activiteiten van Tromarama in de voorbereidingen van hun tentoonstelling en tijdens de online hack.

GetFileAttachment-1

Zelf zit ik bijna nooit op Instagram. De laatste der Mohikanen waarschijnlijk. Maar nu had ik een goede reden om dat weer eens te doen: Tromarama nam het Stedelijk account op Instagram voor 24-uur over. Wat mij als eerste opviel aan de vier stop-motion filmpjes die ze tijdens hun take-over gepost hebben, is dat de filmpjes van Tromarama veel meer ‘likes’ hebben dan de posts van het Stedelijk zelf. Dus dat moet wel goed zitten, dacht ik.

En dat bleek ook zo te zijn. De vier filmpjes hebben allemaal de vrolijke stop-motion stijl die mij aan de kinderserie ‘Buurman en Buurman’ doen denken, al zijn die van het kunstenaarscollectief Tromarama wel korter; je kunt op Instagram namelijk filmpjes van maximaal vijftien seconden posten. Het eerste filmpje vind ik misschien wel het knapst gemaakt. Je ziet een deel van een aanrecht dat vol staat met keukenspullen die energiek ronddansen, een koelkast waarover magneten naar beneden kruipen en een openstaand keukenkastje waar kopjes en bekers heen en weer gaan. Wat ik het meest bewonder is de hoeveelheid objecten die bij elk frame weer een klein stukje gedraaid moeten worden. Dat kost tijd, veel tijd, maar het resultaat is dan ook fantastisch. De andere drie filmpjes zijn ook super. Bij één filmpje zie je bijvoorbeeld drie stekkerdozen naast elkaar waarin er op een beat met gekke geluidjes steeds stekkers van plek verwisselen. Dit klinkt simpel, en dat is het ook. En volgens mij is dat juist waar de kracht van Tromarama ligt!

Tromarama stop-motion filmpje Instagram no 3

Ik vind het tof dat het Stedelijk een Instagram ‘take over’ laat doen. Het laat volgens mij zien dat ze bezig zijn met jongerencultuur en digitale kunst. Het Stedelijk doet dit sowieso al, denk bijvoorbeeld aan de afgelopen tentoonstelling van Ed Atkins waarin de kunstenaar met de nieuwste digitale technieken werkt. Daarom is de Instagram take over van Tromarama interessant: het museum geeft de groep de ruimte om modern, digitaal werk te tonen op de ‘oude manier’, namelijk als tentoonstelling in het museum, maar ook door middel van een online expositieruimte op Instagram.

Maar dit roept natuurlijk ook vragen op: Hoe ga je al deze digitale kunst archiveren? En moet dat eigenlijk wel gebeuren? Wat mij betreft zouden we alleen die hoogtepunten moeten bewaren die een tijdsbeeld weergeven.

GetFileAttachment-2Of een vraag als: Heeft een tentoonstelling in het museum nog wel waarde als het om digitaal werk gaat dat je ook op je computer kan zien? Ja, natuurlijk. In een museum kijken naar digitaal werk is het een ervaring die je veel meer omarmt en je de tijd geeft om te reflecteren. Op het internet is het veel vluchtiger. Dit betekent niet dat online kunst minder goed is. Het is een gewoon een andere ervaring van kunst. Het voordeel van online kunst is wel dat er veel meer mensen bereikt mee kunnen worden. Ook degenen die uit zichzelf geen musea bezoeken. Hierdoor denk ik dat online kunst een goede manier is om interesse op te wekken voor kunst bij jongeren. Want interesse voor kunst is er wel bij jongeren, maar als het aan mij ligt, mag dat altijd meer.

 

Marcus van Esveld maakt deel uit van het Blikopener team van het Stedelijk Museum Amsterdam en is onlangs geslaagd voor VWO aan Het Amsterdams Lyceum. Na de zomervakantie gaat hij op reis door Japan.

De tentoonstelling Tromarama is nog te zien tot en met 6 september 2015.
Meer informatie over Tromarama en hun werk is te vinden online en in de publicatie die het Stedelijk publiceerde ter gelegenheid van de tentoonstelling. De Instagram filmpjes zijn hier te zien.

 

Tags

Related Posts


NY Times reports on Tromarama take over


Art critic Nina Siegal reports on Tromarama's intervention on the Stedelijk Museum's Instagram page for the critically acclaimed New York Times Culture Section.


Geef een reactie