Journal
Geen categorie 13 juli, 2015

‘Vrolijk maar toch kritisch’; Blikopener Marcus meets Tromarama

Tromarama is een Indonesisch kunstenaarscollectief dat experimenteert met digitale beeldtechnologie en animaties. Als onderdeel van het Global Collaborations programma heeft het collectief nu een tentoonstelling in het Stedelijk Museum, waarin ze recente animaties en een geheel nieuw werk laten zien. Tromarama bestaat uit de kunstenaars Febie Babyrose, Herbert Hans Maruli en Ruddy Hatumena en is gevestigd in Bandung, Indonesië. Als Blikopener mocht ik een dagje met de kunstenaars mee naar Eindhoven om samen kunst en design te bekijken. Voor de Global website doe ik verslag van deze kennismaking, Tromarama’s tentoonstelling en de 24-uur durende Instagram ‘take over’ die de kunstenaars voor het Stedelijk in petto hebben.

Troma 1

Voordat ik met Tromarama naar Eindhoven ging, heb ik eerst de tentoonstelling bekeken. Deze bestaat uit vijf animaties die elk een geheel eigen karakter hebben. Toch zijn er ook een hoop overeenkomsten. Het eerste werk waar je bij binnenkomst op stuit is Happy Hour, om het ijs te breken, zeg maar.

Happy Hour geeft een goede impressie van het werk van Tromarama. Vrolijk, maar vaak wel met een kritische blik. Dit is het meest maatschappijkritische werk wat ik van het kunstenaarscollectief in de tentoonstelling heb gezien. Je ziet de nationale helden van Indonesië, zoals ze zijn afgebeeld op de Indonesische roepia-biljetten, synchroon meezingen met het liedje ‘Happy Hour’ dat Tromarama geschreven heeft. Ondanks dat het werk als geheel een vrolijke toon had, werd het mij na het liedje een paar keer geluisterd te hebben steeds duidelijker dat het werk een spottende imitatie was van de leiders van Indonesië. De leiders roepen een ‘Happy Hour’ uit zodat het volk met geld gaat smijten. Na wat meer te hebben gelezen, kwam ik erachter dat dit werk een reactie was op het Indonesische bankschandaal van 2009, waarbij de regering bijna failliet ging. Hoewel het werk zonder deze informatie al indruk maakt, begint het pas echt te spreken wanneer je de context weet.

Het gebruik van de digitale cultuur in combinatie met vrolijk, maar toch maatschappijkritisch werk, zorgt naar mijn mening voor kunst die de huidige, jongere generatie aanspreekt. Door middel van dit soort kunst kan het museum een serieuze boodschap overdragen op een manier waarop bijvoorbeeld het journaal dat niet kan. Namelijk op een vrolijke manier, in plaats van de monotone, afstandelijke toon.

Troma 2_

Het was een plezier om een dag in Eindhoven met Tromarama door te brengen. Ik kwam er al snel achter dat de leden van Tromarama fantastisch gezelschap waren. We hebben onder andere het Van Abbemuseum bezocht; een kleine expositie in Onomatopee, en Strijp-S, (een oud industrieterrein dat nu in het teken van design staat). Ik heb Tromarama ervaren als een super creatieve groep mensen met een jonge en moderne mindset, een bescheiden houding en een goed gevoel voor humor.

 Marcus van Esveld maakt deel uit van het Blikopener team van het Stedelijk Museum Amsterdam en is onlangs geslaagd voor VWO aan Het Amsterdams Lyceum. Na de zomer gaat hij op reis door Japan.

De tentoonstelling Tromarama is nog te zien tot en met 6 september 2015.
Meer informatie over Tromarama en hun werk is te vinden online: http://www.stedelijk.nl/tentoonstellingen/tromarama
en in de publicatie die het Stedelijk publiceerde ter gelegenheid van de tentoonstelling.

 

 

Tags

Related Posts


Geef een reactie